„Noi nu avem nevoie de marketing și promovare”

Câte firme nu spun asta? Cluburi, restaurante și hoteluri care se bazeaza pe clienții existenți, pe faptul că vor fi recomandați, pe poziția lor strategică. Mici afaceri care cred că lumea va cumpăra produsele lor pentru că au ceva special, pentru că sunt mai bune sau mai ieftine.

Chiar deunăzi proprietarul unui club îmi spunea că el nu are nevoie de marketing, în condițiile în care clubul lui nu avea nici măcar un site sau o pagină de Facebook. Singura metodă de promovare folosită era distribuirea de fluturași pe stradă, fluturași care știm și noi cât de bine convertesc acum, într-o societate unde suntem expuși la peste 5000 de mesaje publicitare zilnic.

Mi s-a întâmplat de mai multe ori, într-o discuție cu un potențial client, să ni se spună asta. Noi nu avem nevoie de marketing, nu suntem interesați de crearea unui site, avem clienții noștri care ne iubesc, noi suntem mai altfel și alte justificări de genul ăsta.

De regulă, după 1-2 ani clienții de care ziceam mai sus nu mai erau pe piață. Clienții care îi iubeau s-au orientat spre alte produse sau servicii. Poziția lor strategică în oraș a fost afectată când un concurent cu servicii mai bune a apărut chiar lângă ei. Au apărut știri care au generat scandaluri, au afectat reputați afacerii, patronii nu au știut cum să reacționeze în fața unei situații de criză și business-ul s-a dus la vale. Nu ai clienți, nu faci bani, dispari. E simplu.

De ce orice afacere are nevoie de o strategie de marketing? Pentru că fără un plan pus la punct, fără o viziune de ansamblu acțiunile de promovare sunt făcute haotic și fără efect. Azi distribuim 10000 de fluturași, luna viitoare plătim o reclamă într-o revistă care nu e citită de publicul nostru țintă, peste 2 luni poate participăm la un târg unde nu încheiem nici un contract pentru că nu lumea nu mai merge la târguri și ne trezim că am cheltuit banii aiurea, fără a genera vânzări.

O strategie eficientă trebuie realizată pe termen lung. Se pleacă de la analizarea pieței, a companiei, a concurenței, a ofertei, a clientelei, se stabilesc obiective și metode prin care ele pot fi atinse. Se implementează și se monitorizează constant acțiunile de marketing, verificând eficiența acestora.

În condițiile în care consumatorii sunt bombardați peste tot cu mesaje publicitate, concurența e tot mai puternică și banii mai puțini, să spui ca proprietar al unei afaceri că tu nu ai nevoie de marketing e un lux. Un lux care îți va închide afacerea, mai devreme sau mai târziu.

Voi ce spuneți, oare chiar sunt afaceri care nu au nevoie de marketing?

Recomandă!

4 Comments

  1. popa cristian

    Buna ziua. Am gasit articolul dumneavoastra ca link pe facebook. Am o nedumerire legat de o situatie pe care eu o intalnesc des in online. Este vorba de titlul acestui articol in care se spune ” noi nu avem nevoie de marketing si promovare” . Nu inteleg de ce acest pleonasm cand, o strategie de marketing, inseamna inclusiv o strategie de promovare … cel putin asa am invatat 🙂 As dori daca este posibil un raspuns . va multumesc, toate cele bune !

    • Răspunsul e în articol, dacă l-ați citi.

      • popa cristian

        Oups. Intrebarea mea era un sincera. Fara subintelesuri. Raspunsul dumneavoastra in schimb, din partea unui ”om de marketing” care vrea sa dea lectii altora de pozitionare , lasa foarte mult de dorit. Mai mult ”Customer Relationship ” ! Toate cele bune !

        • Interesant, eu vă spun că titlul era explicat detaliat în articol, iar dvs în loc să citiți articolul comentați pe lângă subiect. Relatiile cu clientii intervin când deja sunteți client, ceea ce dvs nu sunteți, maxim ce ar putea fi aici e Lead generation, dar dacă nu ați înțeles ce am explicat în articol nu cred că are sens să ne complicăm așa de mult. Nu ne dorim mulți clienți, ci clienți deștepți, și nu dăm lecții de poziționare, ci încercăm să explicăm proprietarilor de afaceri cum poti folosi online-ul pentru a atrage clienți.